'Het is een spoedcursus innovatief onderwijs'

De docenten van het Raayland College in Venray moesten maandag 16 maart noodgedwongen vanuit thuis hun lessen aanbieden aan de leerlingen. Ondanks dat het veel energie en tijd kost, staan geschiedenisdocent Tim Broeren en Duits docente Marly de Haas er positief in.

Sinds de persconferentie op zondag 15 maart rees er bij Tim Broeren, geschiedenisdocent bij het Raayland College, meteen een aantal vragen. "Als geschiedenisdocent zit een groot deel van het succes van mijn lessen in de interactie met de leerlingen. De lessen bestaan voor een groot deel uit groepsgesprekken en het vertellen van verhalen, leerlingen prikkelen aan de hand van nieuwsberichten en ze zo uitdagen om zowel over het verleden als het heden kritisch na te laten denken. En dan komt het bericht dat ik de komende weken les moet geven op afstand. Het werd meteen een uitdaging om te kijken of het lukt om mijn manier van lesgeven zo in te richten dat het ook op afstand kan. Het was een spoedcursus innovatief onderwijs."


Volgens Tim is het een unieke periode die ook kansen brengt. "Als geschiedenisdocent wijs ik leerlingen er regelmatig op dat gebeurtenissen in het nieuws op het moment vaak belangrijk zijn, maar dat je het snel ook weer vergeet in de waan van de dag. Maar deze coronacrisis is een gebeurtenis waardoor je weet dat je geschiedenis aan het beleven bent. We zijn daarom op de havo en het vwo begonnen met het aanleggen van een persoonlijk dagboek. Hierin beschrijven leerlingen wekelijks hun ervaringen. Met als eind doel een dagboek dat ze over dertig jaar kunnen gebruiken om eventueel hun kinderen uit te leggen hoe ze deze periode ervaren hebben."


De aankomende weken zullen voor zowel de leerlingen als voor de docenten een enorm leermoment zijn, zegt Tim. Zelf vindt hij het spannend om te zien of leerlingen op deze wijze voldoende gemotiveerd worden en op welke wijze het plannen verloopt. "Ik denk dat de rol van de ouders ook zeker groter is geworden nu de leerlingen thuis onderwijs krijgen. Ik hoop dat ouders deze rol in deze periode ook op zullen pakken. Zelf geniet ik deels van de vrijheid om mijn werk in te richten en het experimenteren met nieuwe methodes van lesgeven, maar eerlijk is eerlijk, ik mis ook de leerlingen. Nu al, na één week."


Marly de Haas, docente Duits, heeft een andere methode om vanuit thuis educatie aan te bieden. Marly maakt planners voor de kinderen met leer- en werktaken. "De ene leerling maakt Duits aan het begin van de week, de andere aan het einde van de week. Omdat ze digitaal de opdrachten maken, kan ik hun voortgang volgen. Ik kan onder andere zien wie zijn huiswerk maakt, hoe lang die gene erover gedaan heeft en hoe hij de opdrachten gemaakt heeft. Kinderen die hun huiswerk niet digitaal maken, maken foto's van de opdrachten en sturen mij deze per mail toe."

Ondanks dat het veel energie en tijd vergt, staat MFarly er positief in. "De meeste leerlingen staan er serieus in en houden al het werk netjes bij. Verleden week vonden met name de brugklassers het nog een beetje spannend. Ze zijn bang om iets verkeerd te doen, al heb ik wel geprobeerd mijn leerlingen gerust te stellen door ze een berichtje te sturen dat docenten echt wel coulant zijn als in het begin iets niet helemaal lukt. Mijn eigen kinderen zijn ook thuis en moeten ook werken voor school, soms moet ik hen ook aansturen en verder helpen. En zij moeten tussendoor ook verzorgd worden. Dus ik mag bijna continu multitasken."

Stichting LVO, waar het Raayland onderdeel van is, heeft aangegeven dat scholen per direct een time-out zullen inzetten voor de afname van schoolexamens. De geplande digitale examens op afstand gaan wel door zoals gepland.

Foto onderschrift: Docent Tim Broeren met zijn thuiswerkschema