Raad akkoord met nieuwe spoorwegovergang

De gemeenteraad heeft ingestemd met het verbeteren van de spoorovergang bij de Witte Vennenweg en Oirloseweg in Oostrum. Alleen Samenwerking Venray was tegen het voorstel om hiervoor bijna 1,5 miljoen euro uit te trekken.

Niet alleen Samenwerking Venray maar ook enkele andere partijen lieten zich kritisch uit over de hoge kosten. Toch wilden de meeste fracties dat de onveilige situatie voor auto’s en fietsers wordt opgelost. De overweg wordt een stuk richting het station verplaatst zodat de Witte Vennenweg voortaan haaks aansluit op de Oirloseweg. En er komt een aparte oversteek voor fietsers. Spoorwegbeheerder ProRail voert het werk gelijktijdig uit met de elektrificatie van de Maaslijn in de periode 2022 tot 2024.

Theo Mulders (Samenwerking Venray) meende dat de spoorwegovergang niet zo onveilig is. “Twaalf ongevallen in zes jaar is niet veel. Er zijn 2.300 verkeersbewegingen per dag. Dit is geen verontrustend beeld. We zien niet de noodzaak om hiervoor zo’n enorm bedrag uit te geven.” De lokale partij stelde een andere oplossing voor door alleen een fietsoversteek te realiseren. “Dit is meer dan voldoende en dan hoeft de spoorovergang niet te worden verplaatst”, stelde Theo Mulders.

Petra van Duijnhoven (CDA) meende dat er veel bijna-ongelukken gebeuren en dat de oversteek voor het gevoel onveilig is. “Er zijn vaker lapmiddelen gebruikt maar die hadden te weinig effect. Laten we het nu maar eens goed aanpakken.” Ook de andere partijen gingen overstag ondanks de hoge kosten. Wethouder Cor Vervoort (Venray Lokaal) zegde op verzoek van Bas Künen (VVD) toe de dorpsraden van Oirlo en Oostrum erbij te betrekken.

Tekst: Henk Willemssen